Mabet Terimi Hakkında Bilgiler
Sanat Terimi Olarak Mabet:
Tapınak.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Terimi Olarak Mabet:
Kulluğun ortaya konulduğu, topluca ibadet yapılan yer, ibadethane.
Yapı-Dekorasyon Terimi Olarak Mabet:
Tapınak.
Kur’an-ı Kerim Terimi Olarak Mabet:
1. Özel bir konuda sevgi ve saygı ile bağlanmanın ortaya konduğu yer. İbadet edilen yer, tapınak, ibadethane. Her dinin kendine özgü mabetleri vardır. Yahudilerin mabetlerine havra ve sinagog, Hıristiyanlarınkine kilise, Müslümanlarınkine ise cami veya mescit denir.
2. Kulluğun ortaya konulduğu, topluca ibadet yapılan yer.
Benzer Sanat Terimleri
Apsis: 1. Kiliselerde koronun arkasında bulunan ve camilerdeki mihrap kısmının karşılığı olan, tonoz ya da kubbe ile örtülü bölüm. 2. Tapınak, kilise ve bazilikalarda girişin karşısında yer alan yarım daire planlı girinti.
Ayak: 1. Paye, taş ya da tuğladan örülmüş taşıyıcı mimari öğe. 2. Kemer ve kubbe ağırlığının üzerine bindirildiği sütun ya da köşeli dayanaklar. Taş, ağaç veya tuğladan yapılmış taşıyıcı ayak.
Estetiksel Değerlendirme: Bir sanat yapıtında gerçeklikteki görüşlerin tanınıp tanınmasına yönelik bildirimin ayrılmaz parçası. Sanat yapıtında Estetiksel Değerlendirme ile hakikat, sanat yapıtının düşünce kapsamını var eden, diyalektik bir birlik oluştururlar. Estetiksel Değerlendirme her şeyden önce, estetiksel değer; güzel, trajik, komik vb. kategorileriyle ilintilidir.
Resim Düzlemi: Resim sanatında üç boyutlu nesne ve varlıkların iki boyutlu olarak üzerinde betimlendiği düzlem. Kullanımı tüm uygarlık ve üsluplarda farklıdır. Örneğin Rönesans ve sonrasında Modernizm'in başlangıcına dek, Avrupa resim sanatını nesnelerden sanatçının gözüne gelen ışınların kestiği saydam bir düzlem olarak değerlendirmiştir. Bu anlamıyla resim düzlemi sanatçının gördüğünü, "gördüğü biçimde" resmetmesini sağlayan bir araçtır. Oysa, diğer toplumların resim sanatlarında resim düzlemi ancak varsayımsal bir gerçeklik taşır. Batı sanatında "resmetmenin aracı" olan resim düzlemi, diğer toplumlar için "resmin amacı" dır. Gerçekler izdüşümüyle onun üzerine saptanmaz; tam tersine, gerçekleştirilmek istenen şey, betileri onun üzerinde amaçlanan etkiyi verecek biçimde kompoze etmektir. Dolayısıyla, nesnelerin gerçekte nasıl göründükleri değil, resim düzlemi üzerinde nasıl düzenlendikleri sorunu ağırlık taşır. Örneğin, Türk resim sanatı bu anlayışla çalışmıştır.
Diğer terim sözlüklerini de inceleyebilirsiniz.
- Eskrim Terimleri Sözlüğü
- Dericilik Terimleri Sözlüğü
- Sutopu Terimleri Sözlüğü
- Beslenme ve Diyet Terimleri Sözlüğü
- Müzik-Dans Terimleri Sözlüğü
- Uydu Terimleri Sözlüğü
- Osmanlı Türkçesi Terimleri Sözlüğü
- Siyaset Terimleri Sözlüğü
- Futbol Terimleri Sözlüğü
- TERİMLER SÖZLÜĞÜ ANA SAYFA