Eğitim Sitesi

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1. DÖNEM 1. YAZILI SORULARI VE CEVAPLARI

 

Soru 1

Bu ovadaki ağaçlı, kül yığınına benzeyen köylerde insanlar parça parça elleri, yanık derili yüzleri, kenarları çok kırışık gözleriyle çalışarak inatçı topraktan bir lokma ekmek söküp almaya uğraşırlar. Dedemköy, kanalın yakınındadır. Yalnız, sular Beyşehir Gölü’nden gelinceye kadar öyle azalır ki değil dönüm dönüm tarlaları, üç karışlık bir bostanı bile doyuramaz. Yağmur yıllarında gülen yüzler, parlayan gözler kurak senelerde buruşur; kanalın sarı sularına dikilir, faydası olmayacağını bildiği hâlde bundan medet umar; yağmur yılları da ancak beş senede bir kendini gösterir.
Bu parçadan yola çıkılarak yazarın benimsediği sanat anlayışıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? 
A) Duygu ve hayali her şeyin üstünde tutar.
B) İç konuşmalar ve diyaloglara sıkça yer verir.
C) Konuşma dilinden uzak, ağır, sanatlı bir dil kullanır.
D) Olay akışını keserek arada okura gereksiz bilgiler aktarır.
E) Memleketçi bir anlayışla Anadolu insanının sıkıntılarını ele alır.

 

Soru 2
Cümlede bir sözcük olarak bulunmayan, yüklemin çekiminden anlaşılan öznelere "gizli özne" denir.
Bu açıklamaya göre aşağıdaki cümlelerin hangisinin öznesi gizlidir? 
A) Devlete ruh veren, insandır.
B) İyi insan, tüm canlıların dostudur.
C) Sevmeyen insanın, bir yanı eksiktir. 
D) Güzellik bakanın gözündedir, derler.
E) İnsanı en çok etkileyen şey güzelliktir.

 

Soru 3
Alemdağ’da Var Bir Yılan, karamsarlığın ve yalnızlığın ön planda olduğu bir kitap. Ayrıca eserdeki hikâyeler, diğer öykülerinden farklıdır. O zamana kadar çoğunluğu biyografik izler taşıyan ancak başkalarına ait hikâyeleri gerçekçi bir üslupla anlatırken Alemdağ’da Var Bir Yılan’da kendi kişiliğini, kendi sorgulamalarını sürrealist bir anlatımla aktarıp kendi benliğini sorguluyor. Alemdağ’da Var Bir Yılan’da yer alan on yedi öykü, sanatçının diğer öykülerine nazaran daha derin, taşıdığı anlamlar açısından daha karmaşık.
Bu parçada sözü edilen yazarımız aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Sait Faik Abasıyanık 
C) Kenan Hulusi Koray 
D) Sabahattin Ali
E) Memduh Şevket Esendal

 

Soru 4
Ana, hışımla “Uyandırmam!” dedi. “Uyandırmam! Acımızdan öleceksek de ölelim. Bir çocuğun çalışmasından ne olur?” Gözleri incecik kolda. Şimdiye kadar, çocuğun bunca zayıf olduğunun farkına neden varmadığına şaşıp kalıyor. “Acımızdan öleceksek de ölelim.” Uzun, örgülü saçını ağzına alıp hırsla çiğnedi. Aşağıdan kocası bağırdı: “Gene uyanmadı mı?” Kadın, yalvarır bir sesle : “Ne istersin çocuktan?” dedi. “Daha parmak kadar. Kemikleri kırılacak, öyle ince işte...” Koca huysuzlandı: “Bugün mutlak uyanmalı. Uyanmalı diyorum sana! Çalışsın, alışmasın tembel. Çocuklukta pişmeli.” Kadın, mırıltı hâlinde, korka korka : “Kolu öyle ince ki...” dedi. Çocuğun başına varıp durdu. Gönlü tüy gibi hafif bu çocuğu uyandırıp bu cayır cayır sıcakta işe göndermeye razı olmuyordu.

Yaşar KEMAL, Sarı Sıcak
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi anneye ait bir özelliktir?
A) Sabırlıdır.
B) Cesurdur.
C) Disiplinlidir.
D) Merhametlidir.
E) Alçak gönüllüdür.

 

Soru 5
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde birden fazla yüklem kullanılmıştır? 

A) En iğrenç yalan, gözyaşı şekline girendir.
B) Şiir bir kültürün taşınabilir manevi vatanıdır.
C) En geveze kuş ümittir, kalbimizde hiç susmaz.
D) Yalanı söküp atmadan hakikati dikmeye kalkma.
E) Sağanak altında hüzünlü ve mutlu insan pek fark edilmez.

 

Soru 6
"Çiroz Ahmet, yeşil boyalı türbenin penceresine sokuldu. Kör bir kandilin hafifçe aydınlattığı sandukaya baktı. Başı ucunda iki büyük şamdan duruyordu. Sandukanın iki tarafında iki seccade yayılı idi. Asgari bir hesap yaptı. İçinden: "Şamdanlar onar liradan yirmi, seccadeler on beşerden otuz, kitaplar mutlaka yazmadır. Yirmi de onlara de, etti yetmiş." dedi. Yeşil boyalı kapıya gitti."
Maupassant tarzı bir hikâyeden alınmış olan metinden hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Mekân-insan bütünleşmesine özen gösterilmiştir.
B) Doğal çevrenin anlatımında gözleme bağlı kalmaya önem verilmiştir.
C) Olay, kişi, mekân ilişkisi gerçeklik duygusu uyandırmaktadır.
D) Birey dış dünyayı olduğu ve gördüğü gibi değil, içinde bulunduğu ruh hâline göre algılamaktadır.
E) Olayı ve kişiyi belirleyen faktörlere önem verilmektedir.

 

Soru 7
Aşağıda verilen Orhan Kemal’in eserlerinden hangisi uzun hikâye türündedir?

A) Evlerden Biri
B) 72. Koğuş
C) Eskici ve Oğulları
D) Kanlı Topraklar
E) Cemile

 

Soru 8
Memduh Şevket Esendal, Cumhuriyet Dönemi’nin başlarında yaşamış; hikâye ve roman türünde eserler vermekle beraber asıl olarak hikâyeleriyle tanınmıştır. Yazar, hikâyelerinde durum hikâyesi geleneğine bağlı kalmıştır. Eserlerinde çeşitli resmî görevlerle bulunduğu ve yakından tanıma fırsatı bulduğu Anadolu’yu ve Anadolu insanını ele almıştır. Hikâyelerinde kişiler; genellikle memur, esnaf, köylü, aydın, ev kadını, yüksek bürokrat gibi toplumun her kesiminden insanlardan oluşmuştur. Yazar, hikâyelerinde bu kişilerin küçük yaşam kesitlerindeki görünüşlerini yansıtmış; yerli ve millî olan her olguyu hayranlık, iyimserlik ve hoşgörüyle anlatmıştır.
Bu parçada Memduh Şevket Esendal’la ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A) Cumhuriyet Dönemi sanatçılarından olduğuna
B) Türk insanının hemen her kesimini hikâyelerinde yansıttığına
C) Eserlerinde evrensel temalara da yer verdiğine
D) Farklı türlerde eser verdiğine
E) Eserlerinde kesit öyküsü ilkelerini uyguladığına

 

Soru 9
Hacer toprakla oynayan parmağını eteğine silerek önce bana, sonra ileriye, boşluğa baktı. Ben gözlerimi onun yandan görünen yüzüne dikmiştim. Hâlâ bakışının tesiri altındaydım. İnsan ruhlarının ince ve derin kıvrımlarını bütün karmakarışıklığı ile anlayan ve şaşılacak bir kolaylıkla anlatan bu genç Yörük kızı sanki birdenbire büyüyüvermişti. Gözlerini çevirmiş, aşağıya, yeni yeşeren ağaçları, taze ekinleri, koyu yapraklı zeytinleri, yer yer görünüp tekrar kaybolan dereleri ile pırıl pırıl yanan ovaya bakıyordu.
Bu parçanın anlatımında aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangileri kullanılmıştır? 
A) Öyküleyici-betimleyici
B) Açıklayıcı-tartışmacı
C) Mizahi-epik
D) Lirik-fantastik
E) Öğretici-kanıtlayıcı

 

Soru 10
Müdür, bundan sonra arazi sahiplerini teker teker davet etti. Tercümanını yanına alıp ağaların oturma odalarına gitti. Hemen hepsine şöyle söyledi:
– Ben bu Lokman köyünü çok beğendim. Belki de çoluğumu çocuğumu alıp buraya yerleşmek de mümkün olur. Hele sizden çok memnunum, nerede Avrupa’nın o dalavereci insanları? Ben burada kendimi emniyet içinde görüyorum, bana biraz tarla satmaz mısınız?.. 
– Satarız. Ama, dönümü elli liradan aşağı idare etmez. Başka türlü veremeyiz.
Aşağıdakilerden hangisi bu metnin olay örgüsü içinde yer almaz? 
A) Müdürün, arazi sahipleriyle görüşmesi
B) Müdürün, köye yerleşebileceğini söylemesi
C) Müdürün, arazi sahiplerini davet etmesi
D) Toprak sahiplerinin müdüre arazi satması
E) Müdürün, köylülerden kendisine arazi satmalarını istemesi

 

Soru 11
Aşağıdaki parçaların hangisi kahraman anlatıcı bakış açısıyla yazılmıştır?

A) Bu arada da ilkin çocuklarının mektep taksitleri için gönderdiği paranın makbuzunu nereye koyduğunu düşündü. Sonra, karısının, para yetiştiremiyorum, diye sızlanmasını hatırladı. “Ben burada aç duracak, değilim ya!”
B) Tepedeki kızgın güneş, gölgesini ayaklarının dibine, koyu bir yuvarlak olarak düşürüyor, her bastıkça ayakları bileklerine kadar yolun kızgın tozları içine gömülüyordu. Üst başı toz içinde kalmış,; boynundan yüzünden süzülen terler tozla karışıp çamur olmuştu.
C) Yürüdüğü toprak yarılmış, yarıklar örümcek ağı gibi dal dal her tarafa yayılmıştı. Ayağının biri bir yarığa girip burkuldu. Müthiş acıdı. Acıdan olduğu yere çöküverdi. Toprak etini kızgın demir gibi dağladı. Sıcağın acısı... Toprağın acısı...
D) Dışarda güneş, kasabanın eğri büğrü, bozuk, parkeleri sökülmüş caddesine alabildiğine çökmüştü. Karşı damın kirli duvarının köşesindeki kalın yapraklı incir ağacının koyu gölgesine dili bir karış dışarda bir köpek upuzun serilmiş uyukluyordu.
E) Birkaç aydır bu köydeydim. Bu süngerci köyüne sünger avcılığına gelmiştim. Artık dönüyordum. Kasabaya gitmek için gün ışımadan çok önce uyanmak, yokuşu çıkmak, uzun kayanın dibine kadar yürüyüp oradan kayığa binerek koyun öteki yanına geçmek gerekti.

 

Soru 12
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Edebiyatı I. Dönem sanatçılarından biri değildir?

A) Ziya Paşa 
B) İbrahim Şinasi
C) Namık Kemal 
D) Ahmet Vefik Paşa
E) Samipaşazade Sezai

 

Soru 13
Aşağıdaki yazar/eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

A) Küçük Şeyler, Memduh Şevket Esendal
B) Sarnıç, Sait Faik Abasıyanık
C) Abdullah Efendi'nin Rüyaları, Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Gurbet Hikâyeleri, Refik Halit Karay
E) Gizli Mabet, Ömer Seyfettin

 

Soru 14
“Bacanak” adlı hikâyesinde bir toplum sorununu, miras karşısında köylünün davranışlarındaki temel motifi vererek anlatır. İddiasız, davasız, eski geleneklerin oluşturduğu anonim ruhu işlemeye ve değerlendirmeye çalışır. İlk kitabında “Havuçlu Pilav Meselesi”, “Buhran” ve “Ömer” hikâyeleri, yeni evlilerin aralarındaki anlaşmazlıkları gözlemci gerçekçilere has bir hava içinde verir. Bu eserler, onun bir hikâyeci olarak yolunu aradığını, önüne açılan anlatım tekniklerinin hepsinde başarılı olabileceğini gösteren denemelerdir. Hikayeleri “Oğlumuz, Yarın Diye Bir Şey Yoktur, İki Uyku Arasında” adlı eserlerde toplamıştır.
Bu parçada tanıtılan hikâye yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tarık Buğra
B) Oktay Akbal
C) Haldun Taner 
D) Samet Ağaoğlu
E) Aziz Nesin

 

Soru 15
Cumhuriyet Dönemi’nin başlarında yaşamış sanatçılardandır. Toplumcu gerçekçi anlayışla hikâye, roman ve şiir türünde eserler vermiştir. Olay hikâyesi geleneğini kendine özgü, farklı bir  akışla sürdürmüştür. Cumhuriyet’in ilk yıllarında edebiyatta görülen köye ve köylü yaşamına ve sorunlarına yöneliş, eserlerinde önemli bir yer tutmaktadır. Yazar; Anadolu’nun çeşitli şehir, kasaba ve köylerinde öğretmenlik ve farklı görevler için bulunmuş; böylece yakından tanıdığı köy ve kasaba insanlarının mizacını, yaşayışını, sorunlarını eserlerinde konu edinmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen yazarın eserlerinden biri değildir?
A) Telli Kavak
B) Değirmen
C) Kağnı
D) Ses
E) Yeni Dünya

 

Soru 16
Çocuklara yardımlaşma ve paylaşmayı öğretmenin zorlu bir süreç olduğunu aileler ve öğretmenler sık sık dile getirir.
Bu cümlede aşağıdaki ögelerden hangisi yoktur? 
A) Özne
B) Yüklem
C) Dolaylı tümleç
D) Zarf tümleci
E) Belirtili nesne

 

Soru 17
Aşağıdakilerden hangisinde bilgi yanlışı yapılmıştır?

A) Reşat Nuri Güntekin, Anadolu'yu mekân olarak ele alan romanlar yazmıştır.
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu, edebiyat hayatına Servetifünun edebiyatıyla başlamıştır.
C) Beş Hececiler, Ziya Gökalp'in etkisiyle hece ölçüsünü kullanmışlardır.
D) Refik Halit Karay, Memleket Hikâyeleri'nde Anadolu insanını anlatmıştır.
E) Yeni Lisan makalesini Ömer Seyfettin kaleme almıştır.

 

Soru 18
Durum ve olay hikâyeciliğinin özellikleri göz önünde bulundurularak bir grup oluşturulursa aşağıdaki yazarlardan hangisi grup dışında kalır?

A) Ömer Seyfettin
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Tarık Buğra
D) Refik Halit Karay
E) Hüseyin Rahmi Gürpınar

 

Soru 19
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde virgülün kullanım amacı diğerlerinden farklıdır?

A) Gezdiği ülkelerden kalemler, pullar ve antika paralar toplardı.
B) Giderek kendimi bir sahne üstünde sanarak ellerim, gözlerim, kaşlarımla türlü mimik oyunları yapmaya geçtim.
C) İnsanlarla ilişki kurmadan, onlara sevgi çelenkleri fırlatmadan yazılan günlük; edebiyat günlüğüdür.
D) Muhsin Ertuğrul, oyun yazarı olarak beni iteklemeseydi bugün ben oyun yazarı değildim.
E) Bugün hoşumuza giden iri lakırdıları sıralayan şairlerden, ukalalardan öcümüzü alıyor.

 

Soru 20
Memlekete, insanlığa yararlı birşey(I) yapabilmek, zamanı iyi kullanmakla mümkün olabilir. Zamanlarını iyi değerlendiremiyen(II) gençler günün birinde yaşlandıkları zaman hiçbir şey(III) yapmamış olmanın acısı ile kıvrana bilirler(IV). Boşa geçirdikleri zamanın kendilerine neler kaybettirdiğini anladıklarında ne yazıkki(V) iş işten geçmiş olur.
Bu parçada geçen numaralanmış sözlerin hangisinin yazımı doğrudur?
A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V

 

CEVAP ANAHTARI

1-E    2-D    3-B    4-D    5-C    6-D    7-B    8-C    9-A    10-D    11-E    12-E    13-A    14-A    15-A    16-C    17-B    18-C    19-D    20-C        

adddersimiz.com

tag 11.sınıf türk dili ve edebiyatı soru bankası soru sitesi çalışma soruları sınavlara hazırlık 11.sınıf test soruları 11. sınıf edebiyat testi çöz

Ortaöğretim (Lise) 11. Sınıflar Soru Bankası Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Soru Bankası Soruları

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Dersi 2. Dönem 1. Yazılı Sınav Soruları ve Cevapları (Paylaşım:dersimiz.com)

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 2. Dönem 1. Yazılı Soruları (Paylaşım:ziyaretçi)

11. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 2. Dönem 1. Yazılı Sınav Soruları ve Cevapları (Paylaşım:Üyeler)

11. Sınıf Türk Edebiyatı dersi test soruları ve cevapları (Paylaşım:Üyeler)

11. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 1. Dönem 1. Yazılı Sınav Soruları ve Cevapları 2 (Paylaşım:meb-uzman)

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları Hakkında Yorum Yazın...

  

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları Hakkında Yazılan Yorumlar

Henüz Yorum Yazılmamış.
İlk Yorumu Siz Yazabilirsiniz.

Yazılı Sınav Soruları - İlkokul - Ortaokul - Lise Soru Bankası >> Sayfasına Dön