Eğitim Sitesi

Online Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri Sözlüğü

Online Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri Sözlüğü

Sarılma Rumî

Buna piçide Rumî de denir. Kendi içinde sarılma ve bükülme anlamında Farsça bir terimdir. Rumî motifinin üzerine çıkma yaparak sarılmış rumi örneğidir.

Sarma Dal

Tezhipte çiçek ve yapraklı dalların kıvrılarak birbirine sarılmasından meydana gelen süsleme motifine verilen ad.

Satarehu

Ketebe ile ilgili bilgilere bakınız.

Satırlamak (Mıstarlamak)

Üzerine yazı yazılacak kâğıdı mıstar (satırlık) üzerine koyarak hafifçe bastırmak ve böylece kâğıt yüzeyinde kabarık bir iz elde etmek.

Sayfa Kenarı

l- Bir kitap sayfasının, yazılı bölümleri çevresinde kalan boşluğu verilen ad.

2- Bu boş kısma yazılan not, derkenar.

Saykal

Cilâcı, cila âleti.

Saykal-Kâr

Yaldızcı.

Saykal-Zen

Yaldızcı.

Saykallı

Yüzeyi parlatılmış kâğıt.

Saykallı Âbadi

Uçuk krem veya beyaz parlak kâğıt.

Saz Kalem

Kamıştan yapılan yazı kaleminin adı.

Saz Yolu

Uzun dallar üzerine yapılan süslere denilir. Kıvrımdal adı da yerilir. Daha ziyade çiçekli ve yapraklı olur. Rûmi motiflerinin ayrı hatlar hâlinde aralarda kullanıldığı görülür.

Sebeb-i Te'lif (Sebebi Telif)

Yazılış sebebi.

Seberg

Üç dilimli yapraklar. Bitkisel süsleme motifi olarak kullanılmıştır.

Secâvend

Kur'an-ı Kerim'i mânaya uygun olarak doğru okumak için konulan işaret. Mesela kaf(ق): durmayı; sad (ص): geçmeye izni; cim (ج}: durma veya geçmenin caiz olduğunu; mim (م) : muhakkak surette durmayı gösterir. Kelime, bu işaretleri koyan zâtın memleketi olan Secâvend şehrinden alınmıştır.

Secâvend Kalemi

Cava kalemi ile ilgili bilgilere bakınız.

Secde Gülü

Kur'an-ı Kerim'de secde edilecek âyetlerin hizasına, sayfa kenarlarına yapılan yuvarlak, içi boş süsleme. Gül şeklinde olduğundan bu adı almıştır.

Sedefkâri Yazı

Bazı levhalarda görülen, sedef kakma suretiyle yazılan yazı.

Selçuklu Eğrileri

Selçuklu münhanileri ile ilgili bilgilere bakınız.

Selçuklu Münhanileri

XI - XV. yüzyıl boyunca yazma kitap süslemelerinde çok sık karşılaşılan bir üslûptur. Genellikle Selçuklular tarafından kullanılmalarına ve kavisli, yumuşak ana yapılarına dayanılarak Ord. Prof. Dr. A. Süheyl ÜNVER tarafından, bu üslûba Selçuklu münhanileri adı verilmiştir.

Genel olarak rûmilerin ve kuş kanatlarının iç bünyelerinde bulunan ayrıntılardan oluşup, kendine özgü bir renklendirme tekniğine sahiptir. Daima birbirinin arkasından çıkacak şekilde çizilerek meydana gelirler. Her bir münhaninin daralan kısmı kompozisyonun gerektirdiği belli bir yöne doğru gittikçe incelerek devam eder.

Diğer Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri

İlk Sayfa ... 37 38 [39]40 41 ... Son Sayfa

Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri Sözlüğünde Kayıtlı Terim: 1039

Terimler Sözlüğü Ana Sayfa