Eğitim Sitesi

Dosya Yükle

Skeç: Edeb Yâ Hû:

Skeç: Edeb Yâ Hû

EDEB YÂ HÛ

KONUSU VE AMACI: ÂDÂB-I MUAŞERET KURALLARININ, ÇEVRE TEMİZLİĞİNİN ÖNEMİNİN ÖĞRENCİLERE BENİMSETİLMESİ.

TÜRÜ:KOMEDİ

OYUNCU KADROSU:

MAYKIL(lise öğrencisi, her yönüyle olumsuz bir tiplemedir. Bütün toplumsal kuralları ihlal etmeyi amaç edinmiş biridir.)

MAYKIL’IN ARKADAŞI ARİF(lise öğrencisi, örnek davranış sahibidir.)

TEMİZLİK GÖREVLİSİ(orta yaşlı bay.  Bıyıklıdır, elinde çalı süpürge vardır. )

Üzerinde, çöpçü kıyafeti vardır.)

KAMİL DEDE(YAŞLI BİR AMCA, ak sakallıdır, elinde bastonu vardır, bilge biridir. Anadolu ağzıyla konuşmaktadır.)

 

          Maykıl, sahneye girer. Sahne ışıkları üzerindedir. Diğer ışıklar kapalıdır. Üzerinde öğrenci kıyafeti vardır. Dağınık bir görüntüsü vardır. İki adımda bir tükürmekte, balgam çıkarmaya çalışmaktadır. Gömleğinin bir kısmı dışarıdadır. Tüküre tüküre sahnenin orta yerine kadar gelir. Sahnenin ortasında yan yana iki tane bank vardır. Banklardan birine oturur. Biraz sonra yanındaki banka yaşlı bir amca gelir oturur. Bu arada Maykıl, tükürmeye devam etmektedir. Banka oturduktan sonra da çekirdek yemeye, çöpünü, seyircilere doğru atmaya başlar. Yerlerde çöpler vardır. Hatta bu çöpler biraz abartılıdır. Cips poşetleri vb.

 

KAMİL DEDE(Biraz sinirli bir tavırla…) Yeter be yeter, tükrük böceği misün evladum, edeb ya hu, berbat etdin muhidimizi,

MAYKIL: Ne diyon ya babalık, Türkçe şeyittir de anlayalım, okey mi babalık,

KAMİL DEDE: Hey gidi gurban olduum Mevlam(alaylı bir ifadeyle elini sallayarak), Türkçe gonuşana da bak, şeyitmekmiş, okeymiş, bunları mektebde mi öğretiyirler size?

MAYKIL: Abarttın be dede, takılıyoruz işte muhabbetine,

KAMİL DEDE: adın nedir yavrim, gaça gidiirsen?

MAYKIL: Adım Maykıl, dede; ya sizin?

KAMİL DEDE: Bana mahallede Kamil Dede derler evladım. Gusura galma, adın biraz tuhafıma getti, gavur adına mı ne benzettim, doru mu anadım evladım?

MAYKIL: Doğru anladın dede. İsmim, ingilizce’den geliyor.

KAMİL DEDE: Baban olacah herif, Türkçe ad bulamamış mı yavrim?

MAYKIL: Sana kısaca anlatayım babalık, bizim fadırın çok sevdiği bir pembe dizinin baş rol oyuncusunun adıymış Maykıl. Bizim fadır da bu sevgisini, oyuncunun adını bana vererek göstermiş, anladınız mı?

KAMİL DEDE:(ellerini dizlerine vurarak) Vay anam vayyyyyyyy, memleket gitmiş elden. (birden dönerek sorar) Pembe dizi ne oluyur evladım(az durduktan sonra:) penbe renkli gavurlar mı oynıyır?

MAYKIL:(Kahkahayla güler, bir taraftan da çekirdek yemeye devam etmektedir.) yok be babalık, aşk meşk konuları var ya, işte öle.

KAMİL DEDE:Annadıım gadarıyle sizin evde televziyon çok izleniyir evladım, he mi?

MAYKIL:He be dede. Baktık ki ailede sorun oluyo, sağolsun bizim fadır, her odaya bir tv aldı. Herkes bişeyler izliyo işte.

KAMİL DEDE:Her odaya bir çıngırahlı yılan desene, vay anam vayyyy. Eee, derslerin nası yavrim, mektep nasi gidiy?

MAYKIL: Dokuz kırık var dede yaaa. Valla dede, bazen düşünüyorum da bizim fadır, iyi mi yaptı, kötü mü yaptı diye. Çok yoğunuz ya. Vakit kalmıyo derslere. Pazartesi "Selena”, Salı günü “Bıçak Sırtı”, Çarşamba günü “Avrupa Yakası”…offffffffffff ya bütün günler dolu. (Kibirlenerek söyler…)aslında babam benim çok zeki olduğumu söylüyo ama ah işte şu televizyon…

KAMİL DEDE:Maykıl evladım, bırah bu ayahları, koktu bunlar koktuuu. Aklını kullan evladım, aklını. Aklımızı kullanmazsak, her önümüze gonanı yersek, dört ayahlılardan ne fargımız galır.

          (elinde çöp süpürgesiyle çöpçü sahneye girer. Bir taraftan da yerlere tüküren, yerleri kirleten kişi hakkında söylenmektedir.)

TEMİZLİK GÖREVLİSİ: (sinirli sinirli söylenmektedir. Bir taraftan da çöpleri süpürür.) yahu ne pis insanlar var. Yerler tükürükten balgamdan geçilmiyor. Şerefi bozuk bunların kardeşim yav. Şurada çöp tenekesi var, çöplerini ortalığa atmışlar yav. İnsan değil bunlar gardeşim, manda yavrusu. (bir taraftan da süpürmeye devam eder. Dede ile Maykıl’ı henüz fark etmemiştir. Seyirciye hitaben, süpürgesini kaldırarak konuşur,) Yahu gardeşim, mayası, ruhu temiz olan bir insan evladı, dışını, çevresini niye pisletsin yav…biz de insanız yahu, insan evladı, bunları temizleyeni de düşünür di mi yani. Yoook, neredeeeeeeeeee… ula gardaşım, Müslümanlık temizlik dinidir. Yav bu nasıl Müslümanlık ne bileyim yav. (çöpçü, bu şekilde söylenirken birden dede ile yediği çekirdeklerin kabuğunu yerlere atan Maykıl’ı fark eder. Süpürgesini havaya kaldırır, vuracakmış gibi saldırır:)

          Seni arlanmaz utanmaz, bi de talebe olacan, okuyacan vatana millete faydalı olacan ha(vuracakmış gibi yapar)

MAYKIL(korkmuş gibi yapar, sakınır:) Abi dur abi, yapma.(Kamil Dede araya girer. Temizlik görevlisinin, Maykıl’a süpürgeyle vurmasına engel olur. Sonra da temizlik görevlisinin koluna girip onu sahneden çıkarır. Temizlik görevlisi, sanneden çıkmadan önce maykıl’a döner ve şu sözleri söyleyerek sahneden çıkar. maykıl da sahnenin diğer tarafından korka korka çıkar.)

TEMİZLİK GÖREVLİSİ: (bağırarak söyler, Maykıl da bu sözleri, sahnenin diğer tarafından çıkmak üzereyken geri dönerek dinler) Unutma arkadaş, insanın dışı neyse içi de odur. Dışı temiz olmayanın, dışını temiz tutmayanın içerisinin temiz olduğuna inanmam arkadaş. Yürüüüüüüüüüüüüüüüüüü

(Maykıl, son söz üzerine çok korkar. Kaçacakmış gibi çıkışa yönelmişken ayağına bir şey takılmış gibi olur, yere kapaklanır. Sonra ayağa kalkarak sahneden çıkar.)

Yazam: NABİ KÜÇÜK

adddersimiz.com

tag Edeb Yâ Hû kısa skeçler 23 Nisan skeçleri kısa oyunlar tiyatro metinleri kısa tiyatro oyunları